Terapia miofunkcjonalna – wsparcie dla języka, uśmiechu i całego ciała
Czy wiesz, że Twój język połyka nawet 2000 razy dziennie? Jeśli pracuje nieprawidłowo – zamiast wspierać rozwój szczęki i prawidłowy zgryz – może powodować wady wymowy, kłopoty ortodontyczne, bóle w obrębie żuchwy, a nawet problemy z postawą i oddychaniem.
Terapia miofunkcjonalna to zestaw ćwiczeń, które uczą język, wargi i mięśnie twarzy prawidłowej pracy. Dzięki niej można:
- poprawić zgryz i wspomóc leczenie ortodontyczne,
- usprawnić mowę i wyeliminować seplenienie,
- ułatwić oddychanie i połykanie,
- poprawić postawę ciała i ogólne samopoczucie.
Kiedy warto pomyśleć o terapii?
- gdy język układa się między zębami,
- podczas połykania widać zaciskanie ust czy grymasy,
- przy częstym oddychaniu przez usta,
- jeśli pojawiają się wady wymowy lub problemy ze zgryzem,
- gdy twarz wygląda na „zmęczoną” lub mimika jest mało wyrazista.
Praca odbywa się w formie prostych, przyjaznych ćwiczeń – często w zabawie (u dzieci) lub w lekkim treningu mięśni twarzy i całego ciała (u dorosłych). Efekty są zauważalne nie tylko w uśmiechu i wymowie, ale też w codziennym komforcie.
Jeśli masz wątpliwości, czy terapia miofunkcjonalna będzie pomocna dla Ciebie lub Twojego dziecka – zapraszam na konsultację.
Logopedia – zadbaj o mowę i swobodną komunikację
Czy wiesz, że sposób, w jaki mówimy, wpływa nie tylko na to, jak rozumieją nas inni, ale też na pewność siebie i codzienną swobodę w komunikacji? Logopedia to terapia, która pomaga kształtować prawidłową mowę i usuwać wady wymowy – zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
Jak wygląda praca z logopedą?
Na początku dokładnie przyglądam się, jak działają narządy mowy – język, wargi, podniebienie, a nawet oddech i sposób połykania. Potem dobieram ćwiczenia dopasowane do potrzeb – mogą to być ćwiczenia artykulacyjne, praca nad seplenieniem czy nauka płynnego mówienia.
Kiedy warto zgłosić się do logopedy?
- gdy mowa dziecka lub Twoja wydaje się niewyraźna, trudna do zrozumienia,
- jeśli pojawia się seplenienie, zniekształcanie głosek lub chrypka,
- kiedy są problemy z oddychaniem przez usta albo połykanie jest trudne,
- jeśli zauważasz opóźnienia w rozwoju mowy lub trudności w komunikowaniu się.
Regularne ćwiczenia logopedyczne poprawiają wymowę, zwiększają pewność siebie i ułatwiają codzienną komunikację. Rozmowa staje się przyjemniejsza, a język – bardziej sprawny i elastyczny.
Jeśli coś Cię niepokoi w mowie Twojego dziecka lub własnej – wizyta u logopedy może naprawdę wiele zmienić!
Neurologopeda – kiedy warto się zgłosić?
Jako neurologopeda wspieram dzieci i dorosłych, którzy mają trudności z mową, jedzeniem czy komunikacją. Pomagam, gdy dziecko np. krztusi się, nie przybiera na wadze, stale ma otwartą buzię, nie reaguje na imię albo nie mówi, choć powinno.
Kiedy warto umówić się na wizytę?
- jeśli dziecko ma trudności z jedzeniem, krztusi się, nie przybiera na wadze, odmawia niektórych konsystencji,
- jeśli stale ma otwartą buzię, język „ucieka” na bok, a buzia wydaje się asymetryczna,
- jeśli nie mówi, nie reaguje na imię, nie wskazuje paluszkiem, nie nawiązuje kontaktu,
- jeśli ma diagnozę (lub podejrzenie) autyzmu, afazji czy zespołu Aspergera,
- jeśli w rodzinie pojawiły się problemy z mową i komunikacją u dorosłych – np. po udarze, urazie mózgu czy w chorobach neurodegeneracyjnych.
Im szybciej rozpoczniemy terapię, tym łatwiej o efekty. Dlatego, jeśli widzisz u swojego dziecka (lub bliskiego dorosłego) takie trudności – zapraszam, chętnie pomogę.
Terapia pedagogiczna – wsparcie w nauce i rozwoju
Nie każde dziecko rozwija się w „podręcznikowym” tempie. Czasem pojawiają się trudności z czytaniem, pisaniem, liczeniem czy koncentracją. Dobra wiadomość jest taka, że z tym naprawdę można pracować – właśnie dzięki terapii pedagogicznej.
To specjalistyczne zajęcia (często nazywane reedukacją), które wspierają dziecko w nauce i pomagają wyrównywać deficyty. Dzięki różnym ćwiczeniom usprawnia się m.in.:
- pamięć wzrokową i słuchową,
- koncentrację uwagi,
- orientację przestrzenną,
- koordynację wzrokowo-ruchową,
- sprawność manualną i grafomotoryczną.
Dla kogo jest terapia pedagogiczna?
Najczęściej dla dzieci, które:
- mają trudności z czytaniem, pisaniem czy matematyką,
- szybko się dekoncentrują lub mają problemy z zapamiętywaniem,
- rozwijają się nieharmonijnie,
- są w grupie ryzyka dysleksji,
- mają obniżoną sprawność manualną (np. niechętnie rysują, piszą, wycinają).
Na czym polega praca?
Podczas zajęć dziecko w przyjaznej formie wykonuje ćwiczenia dopasowane do jego potrzeb. Często przypominają one zabawy, gry czy ruchowe zadania – tak, by nauka nie była przykrym obowiązkiem, tylko ciekawym doświadczeniem.
Celem terapii pedagogicznej nie jest poprawa ocen w szkole – to przede wszystkim wzmacnianie poczucia własnej wartości, motywacji i wiary dziecka we własne możliwości.